Vă oferim ultimele noutăți legislative oficiale publicate în Monitorul Oficial care vor intra în vigoare cu 1 ianuarie 2025. Pentru informații detaliate puteți consulta AICI materialul realizat de experții noștri, intitulat „Noutăți legislative 01.01.2025 – Centrul de Afaceri Expert Mind”. | |||||||||||||||
I. RO e-Factura
● Va fi obligatorie transmiterea facturilor simplificate în sistemul RO e-Factura; |
|||||||||||||||
II. RO e-Transport
● Se amână intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025. |
|||||||||||||||
III. RO e-TVA
● Sistemul informatic RO e-TVA presupune că, prin intermediul SPV, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA normal, primesc decontul de TVA precompletat. Decontul precompletat RO e-TVA cumulează date și informații din toate operațiunile economice desfășurate și transmise în celelalte sisteme informatice ale Ministerului Finanțelor, precum: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, SAF-T, case de marcat electronice, sistemul informatic vamal și alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor; |
|||||||||||||||
IV. Declarația informativă SAF-T – fișier standard de control fiscal
● De la 01.01.2025, intră în vigoare obligația contribuabililor mici de a depune Declarația informativă D406 (SAF-T), conform prevederilor legale. Aceasta este ultima etapă a calendarului de implementare a raportării SAF-T în România, obligația fiind deja în vigoare pentru contribuabilii mari și cei mijlocii din 2022, respectiv 2023. |
|||||||||||||||
V. Impozitul pe chirii
● Se menține și în 2025 obligativitatea persoanelor juridice care au sarcina de a conduce evidență contabilă, de a calcula, reține, declara și plăti impozitul pe veniturile din chirii din patrimoniul unei persoane fizice. În plus, la solicitarea proprietarului, persoana juridică are obligația de a elibera un document care să ateste cuantumul impozitului reținut și plătit; |
|||||||||||||||
VI. Bonificație 3% pentru contribuabilii buni platnici
● Contribuabilii care îndeplinesc următoarele condiții, vor beneficia la jumătatea anului 2025, de o bonificație de 3% din impozitul anual achitat în 2024 (impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor): |
|||||||||||||||
VII. Salariul minim pe economie în 2025 și calculul plafoanelor CASS
● Salariul minim pe economie va crește de la 3.700 lei la 4.050 lei, astfel că, începând cu 01.01.2025, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) va fi datorată conform unor noi plafoane stabilite în funcție de veniturile cumulate, astfel:
|
|||||||||||||||
VIII. Stabilirea termenului pentru depunerea situațiilor financiare● Începând cu anul 2025, termenul de depunere în cazul situațiilor financiare anuale, va fi unul fix, eliminându-se astfel calculul celor 120/150 de zile de la închiderea exercițiului financiar; ● În cazul SRL – urilor, termenul de depunere pentru situațiile financiare este de 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare; ● În cazul altor persoane juridice (de ex. asociații/fundații), situațiile financiare trebuie depuse până la 30 aprilie inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare. |
|||||||||||||||
IX. GDPR
● GDPR reprezintă Regulamentul General privind Protecția Datelor, obligativitate care a intrat în vigoare la 25 mai 2018 și a fost conceput pentru a armoniza drepturile cetățenilor rezidenți ai UE în legătură cu modul în care organizațiile prelucrează și utilizează datele lor cu caracter personal; |
|||||||||||||||
X. Recodificarea CAEN Rev. 3
● Începând cu 01.01.2025 se actualizează codurile CAEN, pentru a trece la revizia rev. 3 NACE (implementare la nivel european). Conform ordinului nr. 377/2024, fie ca dețineți un SRL, PFA sau alta formațiune juridică, aveți obligativitatea de a proceda la actualizarea obiectului de activitate conform reclasificării CAEN Rev. 3; |
|||||||||||||||
Pentru informații detaliate cu privire la noutățile fiscale din domeniul contabilității, precum și pentru clarificări legate de modificările juridice recente, vă rugăm să ne contactați. | |||||||||||||||
Telefon: 0374.437.378 E-mail: office.b@expertmind.ro |
|||||||||||||||
Cu drag, Echipa Centrului de Afaceri Expert Mind |
Bucuresti: 0374 437 378