Vă oferim ultimele noutăți legislative oficiale publicate în Monitorul Oficial care vor intra în vigoare cu 1 ianuarie 2025. Pentru informații detaliate puteți consulta AICI materialul realizat de experții noștri, intitulat „Noutăți legislative 01.01.2025 – Centrul de Afaceri Expert Mind”.
I. RO e-Factura

● Va fi obligatorie transmiterea facturilor simplificate în sistemul RO e-Factura;
● Bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate nu se vor transmite în RO e-Factura;
● Devine obligatorie transmiterea facturilor în relația B2C (către persoane fizice).
În cazul în care persoana fizică nu dorește să se identifice prin CNP, se va utiliza un cod format din 13 cifre de zero;
● Pentru facturile emise în relația B2G (operațiuni realizate în baza unor contracte de achiziții publice), pentru articolele înscrise pe factură, este necesar să se menționeze și codurile CPV corespunzătoare.

II. RO e-Transport

● Se amână intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.

III. RO e-TVA

● Sistemul informatic RO e-TVA presupune că, prin intermediul SPV, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA normal, primesc decontul de TVA precompletat. Decontul precompletat RO e-TVA cumulează date și informații din toate operațiunile economice desfășurate și transmise în celelalte sisteme informatice ale Ministerului Finanțelor, precum: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, SAF-T, case de marcat electronice, sistemul informatic vamal și alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor;
● În cazul în care după depunerea decontului de TVA se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate din sistemul RO e-TVA și cele completate în decontul manual, ANAF emite, prin intermediul SPV, Notificarea de conformare RO e-TVA;
● Începând cu 01.01.2025 și până la 01.07.2025, nu există obligativitate de a răspunde la Notificarea de conformare RO e-TVA cu Nota justificativă privind diferentele RO e-TVA. Astfel că, până în iulie 2025, eventualele diferențe semnalate, nu vor fi luate în considerare la stabilirea riscului fiscal.

IV. Declarația informativă SAF-T – fișier standard de control fiscal

● De la 01.01.2025, intră în vigoare obligația contribuabililor mici de a depune Declarația informativă D406 (SAF-T), conform prevederilor legale. Aceasta este ultima etapă a calendarului de implementare a raportării SAF-T în România, obligația fiind deja în vigoare pentru contribuabilii mari și cei mijlocii din 2022, respectiv 2023.

V. Impozitul pe chirii

● Se menține și în 2025 obligativitatea persoanelor juridice care au sarcina de a conduce evidență contabilă, de a calcula, reține, declara și plăti impozitul pe veniturile din chirii din patrimoniul unei persoane fizice. În plus, la solicitarea proprietarului, persoana juridică are obligația de a elibera un document care să ateste cuantumul impozitului reținut și plătit;
● Începând cu 01.01.2025, pentru chiriile plătite exclusiv în natură și pentru sumele reprezentând garanții utilizate pentru plata chiriei, obligația de declarare, calcul și plată a impozitului îi revine proprietarului. Tot în seama proprietarului persoana fizică revin declararea, calculul și plata impozitului pentru cazurile în care persoana juridică a achitat chiria în avans (până la data de 31.12.2023), chirie aferentă unei perioade contractuale ulterioară datei de 01.01.2024.

VI. Bonificație 3% pentru contribuabilii buni platnici

● Contribuabilii care îndeplinesc următoarele condiții, vor beneficia la jumătatea anului 2025, de o bonificație de 3% din impozitul anual achitat în 2024 (impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor):
1. Toate declarațiile depuse, conform vectorului fiscal;
2. Impozitul pe profit pentru anul 2024 și/sau impozitul pe veniturile microîntrepriderilor aferent anului 2024 au fost stinse integral și la termenele prevăzute de lege;
3. Nu înregistrează obligații de plată restante la data de 25.06.2025.

VII. Salariul minim pe economie în 2025 și calculul plafoanelor CASS

● Salariul minim pe economie va crește de la 3.700 lei la 4.050 lei, astfel că, începând cu 01.01.2025, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) va fi datorată conform unor noi plafoane stabilite în funcție de veniturile cumulate, astfel:

Venituri obținute/an Baza de calcul CASS CASS (10% din baza de calcul)
Sub 6 salarii minime brute (< 24.300 lei)
Între 6 – 12 salarii minime brute (24.300 – 48.600 lei) 24.300 2.430
Între 12 – 24 salarii minime brute (48.600 – 97.200 lei) 48.600 4.860
Peste 24 salarii minime brute (> 97.200 lei) 97.200 9.720
VIII. Stabilirea termenului pentru depunerea situațiilor financiare● Începând cu anul 2025, termenul de depunere în cazul situațiilor financiare anuale, va fi unul fix, eliminându-se astfel calculul celor 120/150 de zile de la închiderea exercițiului financiar;
● În cazul SRL – urilor, termenul de depunere pentru situațiile financiare este de 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare;
● În cazul altor persoane juridice (de ex. asociații/fundații), situațiile financiare trebuie depuse până la 30 aprilie inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare.
IX. GDPR

GDPR reprezintă Regulamentul General privind Protecția Datelor, obligativitate care a intrat în vigoare la 25 mai 2018 și a fost conceput pentru a armoniza drepturile cetățenilor rezidenți ai UE în legătură cu modul în care organizațiile prelucrează și utilizează datele lor cu caracter personal;
Toate entitățile juridice care prelucrează date cu caracter personal sunt obligate să respecte prevederile GDPR;
● Fiți în legalitate în relația cu Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal și evitați sancțiunile drastice aplicate de Autoritate și amenda contravențională de până la 10 milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globală anuală;
● Indiferent că dețineți SRL sau PFA și prelucrați date cu caracter personal precum: date de identificare, adresă de email și/sau date medicale etc., sau administrarea unui site/unei platforme de stocare de date cu caracter personal, vă aflați sub incidența legii și vă revine obligativitatea implementării Regulamentul General privind Protecția Datelor.

X. Recodificarea CAEN Rev. 3

● Începând cu 01.01.2025 se actualizează codurile CAEN, pentru a trece la revizia rev. 3 NACE (implementare la nivel european). Conform ordinului nr. 377/2024, fie ca dețineți un SRL, PFA sau alta formațiune juridică, aveți obligativitatea de a proceda la actualizarea obiectului de activitate conform reclasificării CAEN Rev. 3;
● Analiza ce se impune privind necesitatea recodificării CAEN Rev.3 va fi efectuată GRATUIT de către divizia juridică, iar în funcție de diagnosticul rezultat veți fi îndrumat cu un plan specific de acțiune.

Pentru informații detaliate cu privire la noutățile fiscale din domeniul contabilității, precum și pentru clarificări legate de modificările juridice recente, vă rugăm să ne contactați.
Telefon: 0374.437.378
E-mail: office.b@expertmind.ro
Cu drag,
Echipa Centrului de Afaceri Expert Mind